28e dag Sevilla

7 februari 2018 - Sevilla, Spanje

Zon in de ochtend, frisse wind. Met handschoenen op de fiets naar de stad. Nog geen 10 minuten fietsen en we staan in het Parque de Marie Luisa, waar in 1929 de Iberico-Americana show werd gegeven. Een uitwisseling tussen Spanje en Amerika, vooral Zuid- en mIdden-Amerika. De meeste gebouwen (pabillons = paviljoens genaamd) die toen hier in een park werden gebouwd, staan er nog, maar zijn nu musea. Het grootste gebouw is een groot paleis (nu ministeries) op het Plaza de Espana, de bijdrage van Spanje met prachtige azulejo’s (tegeltjes) van alle Spaanse provincies (zie foto) met bruggetjes met keramische leuningen, de verlichtingspalen zijn met keramiek bekleed, een fontein, paardjes met koetsen (zonder tegels), heel mooi !
Het park zelf is mooi aangelegd en de andere gebouwen zijn ook mooi. Dan de weg oversteken en in het hartje centrum. Hier de fietsen aan een boom vastgeketend en heerlijk geluncht in restaurant La Canasta aan de Avenida de la constitution met winkelstraten, de grote (derde van de wereld) gothische kathedraal, de bekende minaret La Giralda (voorbeeld voor de minaretten in Marokko), het bisschoppelijk paleis en de Real Alcazar !!!!!! Dit is het Alhambra van Granada in het klein, dus een Moors paleis, uitgebouwd door koning Pedro I in de 14e eeuw, met daaraan vast een paleis van koning Alfonso X en Karel V (uit de 15e en 16e eeuw).  Vooral het Moorse deel is PRACHTIG EN NOG EENS PRACHTIG, kleiner maar fijner dan Alhambra. Minder beschadigd, meer kleuren, veel variatie in muurwerk en vakwerk. Er aan vast liggen tuinen met sinaasappel, mandarijn - en citroenbomen. Heerlijk in de zomer vertoeven in de schaduw maar nu liever de zon lekker koffie drinken, daar waren we na 2 uur paleis wel aan toe. We gaan rondwandelen in de stad en komen via de winkelstraatjes uit bij de Metropol Parasol, een modern bouwwerk uit 2011 (net gebouwd toen we hier ook waren) en Ajutament, kerken en nog meer winkelstraatjes ( calla les Sierpes). Terug bij de fietsen om 18.00 uur en koffie ?  Ja, en dan een biertje en dan ook maar gelijk hier dineren, gezellige drukte, maar vooral goed eten !!  Het wordt al donker als we de stad uit gaan, handschoentjes weer aan en via het park weer terug. Om 20.00 uur aan de thee in ons (warme) huisje. Wat een fijne dag !

1. Yvonne Brok:
    9 februari 2018
    Net de laatste update en met terugwerkende kracht de vorige verhalen gelezen, het is echt een hele rondreis zeg, hele afstand al afgelegd met prachtige tussenstops, geniet ervan.
    Ziet eruit als een geweldige onvergetelijke ervaring!