63e en 64e dag Nog in Marrakech

15 maart 2018 - Marrakesh, Marokko

Een indruk van 2 dagen wachten, afwachten, hopen en teleurgesteld worden. Wij hebben haast om duidelijkheid te krijgen en om te repareren, anderen blijkbaar niet. Het wordt vrij getailleerd weergegeven om een indruk te krijgen, en anders blader je het door.

Om 07.53 uur door Fiat, die het voortouw inzake reparatie binnen garantieperiode heeft, gebeld en om 08.01 uur gsm’s-t door Fiat dat de garage heeft gemeld dat het aan de computer ligt die de versnellingsbak aanstuurt en dat deze vervangen moet worden, dat deze besteld moet worden en dan nog geïnstalleerd moet worden, tijdsbeslag niet bekend. Afgesproken is dat voor 12.00 uur gereageerd zou worden over details over voortgang.

Om 08.05 uur gebeld met Aveco de reisverzekeraar over bijpraten en overleg over hoe verder.

Om 10.10 uur gebeld met Averesch onze camperverkoper overleg over garantietermijn en daarbij geeft hij aan dat hij e.e.a. zal melden bij Fiat i.v.m. garantietermijn. Ook geeft hij aan dat hij zoiets al meegemaakt heeft bij andere cliënt die op vakantie was in Portugal. De oorzaak daar was iets met de koppelingsplaten en hij appt foto’s over deze zaak.

Om 10.23 uur naar ANWB alarmcentrale gebeld over voortgang en eventuele hulp van hun kant omdat we ook daar pech-hulp hebben verzekerd. Deze geeft aan dat alarmcentrale niet met elkaar bellen of overleggen. Maar als hun kennis nodig is, zullen ze op afroep bijspringen !!!!

Om 12.14 uur gebeld door Aveco en gevraagd naar keuze, waarbij aangegeven wordt dat keuze repatriëring ca. 4 dagen kost, door overdracht ivm uitschrijven camper uit paspoort en boeken vlucht. Gevraagd of Aveco Fiat wil bellen. Ook gevraagd naar kosten en declaraties. Zij zullen terugbellen.

Om 12.52 uur belt Fiat met opmerking dat garage in Marrakech het niet weet, dat iemand uit Casablanca moet komen. En dat er nog niks besteld of verder geregeld is. Wij geven aan dat als e.e.a. niet voor vrijdag 16 maart om 12.00 uur geregeld is, mede ivm weekend en de resterende rondreis, dan opteren wij voor repatriëring. Antwoord uit Marokko nog deze middag voor 17.00 uur.

Om 13.18 uur belt Aveco terug met opmerking dat zij Fiat hebben gebeld en dat die aangeven het dossier gesloten te hebben ??????? Na heen en weer praten is telefoonnummer alarmcentrale Fiat niet bekend, ook vreemd !!!!!! Kosten voor verblijf en repatriëring kennen geen maximum. Afgesproken is dat Fiat wordt afgewacht en dat wij terug zullen bellen.

Wij gaan naar garage om water te lozen, wc schoon te maken en spullen te wisselen. Dan zien we de man uit Casablanca en na dik anderhalf uur wachten in de camper wordt bekend dat de koppelingsplaten kapot zijn. Die moeten vervangen worden. Dit moet besteld worden in en door Fiat-casablanca en de onderdelen kunnen niet voor vrijdag in Marrakech zijn, dan moet er nog gerepareerd worden door iemand uit Casablanca en deze monteur heeft niet eerder tijd dan volgende week dinsdag.

Dit zou betekenen dat we hier nog een week moeten blijven, met de vraag of het onderdeel wel vrijdag zal komen, met de vraag of de monteur er wel dinsdag is, of deze de reparatie kan uitvoeren en of hoe lang dat zal duren. Wij geven in de garage aan dat dit onacceptabel is. De heer Hicham, werkplaats leider, belt Fiat-Casablanca, maar dit verandert niets. Dan vraag ik of hij contact wil opnemen met Verzekeraar.

Om 15.58 uur belt Fiat dat contact heeft gehad en vindt met ons dat dit niet acceptabel is. Dus waarschijnlijk repatriëren !

Om 18.23 uur belt Fiat, duur 6 min, en wij presenteren een alternatief. Als wij de camper naar Casablanca brengen morgenochtend en Fiat-casablanca kan de monteur inplannen voor morgenmiddag (immers 2 uur nodig ? ) of uiterlijk vrijdagmorgen, dan kunnen we vrijdag verder en ons weer bij de Acsi-groep voegen.

Om 18.45 uur Aveco gebeld om alternatief voor te leggen. Zij zullen overleggen met Fiat. Morgenvroeg om 09.00 uur krijgen we de uitslag.

In de avond eten in hotel met Noorse chirurge en nog een nachtje in het hotel geslapen.

Donderdag 15 maart

Om 09.00 uur zou Allianz-Marokko (namens Aveco) contact met Fiat-Casablanca hebben, maar we hoorden niets.

Dus om 09.45 uur met Fiat gebeld die te horen heeft gekregen dat Fiat in Casablanca aan heeft gegeven dat de bestelde onderdelen pas na 7 dagen in Casablanca kunnen zijn. Dus is reparatie nu geen optie meer en gaan we niet rijden naar Casablanca en dus gaan we repatriëren. Verdrietig, maar kogel door de kerk.

Om 10.20 uur bellen naar Fiat om nog eens alles door te spreken over vervolgstappen. Wij opteren voor repatriëring, zo spoedig mogelijk.

Om 10.44 uur belt Fiat over beperkte (dekking maar € 2.000,--) repatrierings-vergoeding en dat repatriëren veel duurder zal zijn, en of dit willen door zetten. Wij geven aan dat Aveco de rest zal vergoeden.

Om 10.52 gebeld met Aveco om deze informatie door te geven en daarmee het reparatie-traject af te sluiten.

We pakken onze kleding in, checken bij hotel uit, met taxi naar Fiat garage in Marrakech. Hier gaan we koelkast, diepvries schoonmaken, rest schoonmaken, gas afsluiten.

Om 11.51 uur Averesch gevraagd waar camper in NL naar toe gebracht moet worden. Naar Rijssen, zegt hij. O.k.

Om 11.53 uur contact met alarmcentrale ANWB, pechhulpdienst kon niets doen, wachten af of ze gebeld worden, dan doorverbonden met Unigarant in wacht gezet, binnenland eerst en dan buitenland. Geven aan dat in de reiskostenverzekering geen repatriëring zit, maar in de basis zit dit er deels wel in, dus indien nodig en gevraagd konden ze iets doen. Kosten tassen vallen onder onvoorziene kosten, dus declareren ! Geen garantie op betaling, wij zijn de alarmcentrale en niet de declaratiezijde van de verzekering. Annulering komt in actie op declaratiebasis.

Om 12.30 uur bellen met Acsi in Zetten over de situatie. Zij waren geïnformeerd door reisleiding. Vragen om hulp inzake fietsen in Tarifa (zie reisleiding, zijn ze voor !) maar afwijzend want niet hun pakje aan, vragen om gevolgen annuleringsverzekering bij de Acsi. Zij zullen reisleiding informeren

Appen reisleiding over telefoontje, zij zouden het in de groep gooien. Hoeft voor ons niet!

Om 13.03 uur gebeld door Acsi dat zij contact hebben gehad met reisleiding over fietsen in Tarifa (sommige willen fietsen meenemen en gasfles, maar eigenlijk komt het niet goed uit), zij geeft aan dat pech niet annuleringsverzekering dekt, maar omdat wij al-risk hebben, komt er vergoeding.

Om 13.20 uur gebeld door Allianz over de voortgang en wij geven aan repatriëren, terwijl zij aangeeft dat Fiat en Aveco voorkeur hebben voor reparatie. Beide trajecten duren meerdere dagen en dat zou pleiten voor reparatie. Toch willen wij repatriëren.

Inmiddels zijn we bij supermarkt Marjanne met taxi in de regen aangekomen, hier koffers gekocht en geluncht bij McDonalds.

Om 13.34 uur teruggebeld naar Allianz over waarom Fiat en Aveco voorkeur hebben voor een week wachten en zelf terugreizen i.p.v. repatriëren. Zij geeft aan dat er wel eens beschadigingen tijdens vervoer kunnen optreden en dat ze veronderstellen dat zelf regie houden beter is. Niet verteld ze dat het veel goedkoper is. Wij leggen uit dat 7 dagen wachten nog geen garantie op levering is, kan langer duren, dat dan de reparatie in Casablanca moet worden verricht omdat kennis hier niet is. Daar wel ? Dat wij begrijpen dat voorgestelde oplossing een tijdelijke oplossing is, dat er geen garantie is voor de juiste oplossing. Dus teveel onzekerheden en dus toch opteren voor repatriëring. Dat begreep ze en dat zou ze gaan uitwerken.

Om 15.21 uur, gebeld over op welke pont we wilden repatriëren ??? Gesprek afgebroken.

Dan gaan we met taxi terug naar garage, hier kleding inpakken, verder schoonmaken, in regen met taxi naar nieuw hotel, waar een taxi wel voor de deur kan stoppen. Dit is - na wat zoeken en 100 DH armer - hotel Darsor vlak bij Place de Liberte. Hier aangekomen ingecheckt, gedoucht en iedereen informeren en bellen.

Om 19.30 uur een Marokkaan belt over afspraak morgenochtend om 09.00 uur op garage ivm depannage en overdracht nummer in paspoort.

Om 19.40 uur gesprek met Allianz dat zij repatriëring opnemen en Marokkaanse partij vragen om dit morgenochtend met ons te regelen, en dat zij zullen gaan informeren/voorbereiden/boeken voor zaterdag.

Even later krijgen we sms van Aveco, dat zij repatriëring gaan organiseren, maar dat Fiat de terugreis van de personen regelt !  Verrassend, maar goed. Bij nakijken van de vluchten zien we dat er een eerdere vlucht gaat naar Dusseldorf en Sanne - die ons op wil halen - is al in Doetinchem, dus daar hebben we een voorkeur voor.

Lekker in de regen naar restaurant L’Escapade vlakbij hotel gelopen en gegeten.

1. Ine:
    19 maart 2018
    Wat een ellende. Wat een geregel! Hoeveel telefoontjes waren dat?
    Jammer dat jullie geweldige avontuur op deze manier moest eindigen. Fijn dat jullie zelf wel in orde zijn. En met de camper komt het vast ook wel weer goed....