62e dag weer Marrakech

13 maart 2018 - Marrakesh, Marokko

dinsdagochtend, mooi weer in Marrakech. Een riad is een herenhuis dat zich verhuurt als gasthuis, een soort hotel. Alleen kleinschaliger, onze riad heeft 4 huizen bij elkaar dat ieder 3 verdiepingen heeft met dakterrassen en een 20-tal kamers met 2 restaurants, een hamam met massage, manicure en pedicure. Alles heel sfeervol, marokkaans aandoend, heel luxe. Op de reis hadden we deze riads onderweg ook gezien als guesthouses of bed&breakfest, maar hier in Marrakech zitten de riads in de oude stad/medina, terwijl de ‘echte’ hotels in het nieuwe centrum liggen. Deze zijn veelal grootser, met zwembaden etc, maar ook veel goedkoper en verder weg van de oude sfeervolle binnenstad.

De telefoniste vragen we om 10.00 uur bij de garage navragen en deze hoort dat de uitlezing van de informatie uit de versnellingsbak naar de analyse-apparatuur/laptop nog niet klaar is en nog wel kon duren tot 17.00 uur.

We zijn zeer hoopvol op een goede afloop, dus maken we er een gezellige dag in Marrakech van, terrassen boven op de dak van het gebouw met mooi uitzicht op het grote Jamaa-el-Fna plein, de eindeloze soeks die we deels al gezien hadden, want hotel ligt daar waar wij al,geweest waren, heerlijk in het warme zonnetje, wat zijn er elke dag weer veel toeristen, leuke kadootjes kopen die we op wel honderden keren terug zien in de kleine winkeltjes, de kruidensoek, de kledingsoek, de schoensoek, de leen spullen soek, de wol-soek, de berber sieraden soek en nog veel meer, lekker 12 kilometer rondwandelen, heel ontspannen.

Wel voor de zekerheid alle 3 alarmcentrales nog afgebeld voor updates, maar nog geen nieuwe informatie. Bij 4-en in de middag willen we spullen in en uit de camper halen, dus met de taxi naar de garage. Je hebt in Marokko een taxisysteem met kleine taxi’s (max 3 personen) en grote taxi’s, met max 6 personen. Er kunnen dus meerdere families/groepen in een taxi. Kosten zijn afhankelijk van het afdingen en de afstand en of je ‘mee kan rijden’ , maar gemiddeld kost een kleine taxi 60 DH en grote taxi 100 DH als je geen verdere passagiers wil, anders 20 DH p.p. We hebben en zullen nog vaak moeten afdingen op het gebruik van taxi’s. Bij de garage aangekomen, horen we dat eindelijk de ‘connection’ met versnellingsbak er is en zodra de heer Hicham, de werkplaatsleider, iets meer wist, zou hij bellen.

Terug naar de stad, met taxi want afstand is ca. 4,5 km, en nog wat rondwandelen. Het wordt donker, wat de sfeer zeer verhoogd, zeker op het El-Fna plein. Dan lekker naar hotel, contact met de alarmcentrales om bij te praten en heerlijk in hotel gegeten, aan de moderne kant. Er zijn 2 restaurants, een in oude sfeer met traditionele tajine voedsel, kip, vegetarisch, boeuf of lam en een moderne met een carte. Morgen weer verder, spannend !