59e dag naar Tamtattouchte

10 maart 2018 - Tamtetoucht, Marokko

Warme ochtend, bij tijd weg want lange reis, bijna 300 km. We gaan eerst de N9 noordwaarts terug, de Draa-vallei uit. Mooie tocht met bergen langszij en de rivier vol palmen vlak in het gezicht. Bij een stop zien we vrouwen (vloer-) kleden en kleding wassen en de snelstromende rivier met ijskoud water. Kinderen zwemmen erbij en vragen/krijgen snoepjes (bonbons).

Na ca.80 km zijn we terug in Ouarzazate om een winkel te vinden met alcoholische dranken, we zijn gelijk blut!! Op de foto’s is te zien dat we met z’n 8-en afgeladen terug naar de campers lopen, nadat we per gezin 12 flessen Marokkaanse wijn ( ad € 5,40 per fles) en de het nodige bier (ad € 1,80 - € 2,— per Blikje) voor ca. € 100 - € 120,— hebben ingeslagen. We worden nagekeken en voelen ons alcoholisten.

Verder de N 10 op naar het oosten en we rijden in een heel breed rivierdal tussen de hoge besneeuwde bergen van de Hoge Atlas en de lagere bergen van de Anti Atlas in. We zien de bergen op 50 km liggen. Een dor landschap met veel riviergesteente. We zien een zandstorm voorbij razen. Wel mooie dorpen in verhogingen in het landschap met palmbomen en rozenkwekerijen.

Bij de eerste koffie-stop hebben we weer problemen met de versnellingsbak van de camper. Resetten en de bak foppen met de handmatige versnelling en we gaan weer. 50 km verderop, een uur rijden, inmiddels is het middaguur, weer een stop en weer problemen met de versnellingsbak. Afkoelen en weer resetten en ja hoor, het lukt weer, wel met meer moeite. Andere mede-reizigers halen ons in en velen blijven belangstellend kijken en afwachten hoe het gaat. Lief.

De vlakte verder tot Tinerhir, ca. 250 km afgelegd. Een stad met buitenwijken die nog moeten worden aangelegd, maar waar straatlantaarns en wegen al klaar liggen met daar tussen door een 4-balans verbindingsweg.  Dan gaan we een zij-dal in naar de Hoge atlas, in dit geval heet het de Todra- kloof. Prachtige aanloop met zicht op Tinerhir, het dal met palmbomen en velden met gewassen. Dan komt een steile, nauwe kloof van roodachtig gesteente met snelstromend riviertje er tussen in. Geweldig gezicht, een aanrader. Na 36 km door de kloof te zijn gereden, komen we op de camping Baddou aan in Tamtattouchte, een dorp van niks.  Hier doet de camper het voor 3e derde keer weer niet, na een uur modderen, lukt het weer om hem op de rail te krijgen, maar dit kan niet zo langer. We bellen de Fiat motorhomes assistentie-lijn en die gaan aan de slag om in Marokko de Fiat- partner te bellen. We bellen ook de verzekeraar Aveco-hulplijn ( voor de financiële afwikkeling) en later ook de ANWB- alarmcentrale ( voor pechhulpdienst en eventuele annulering en terugvlucht). Soms gaan de contacten moeizaam, omdat de telefoonverbinding erg slecht is en ook internet er vaak uit ligt. Gelukkig hebben we in de avond een gezamenlijke maaltijd van de groep met muziek geleverd door de camping. Kijken wat morgen ons weer brengt.