65e en 66e dag Uiteindelijk weg uit Marrakech

17 maart 2018 - Marrakesh, Marokko

Nu gaat het snel, nu we besloten hebben tot repatriëring. Daarom maar een korte weergave, ondanks de vele telefoontjes.

Vrijdag 16 maart

Om 07.42 uur bevestigt Fiat de vlucht van 16.10 uur morgenmiddag naar Düsseldorf, aankomsttijd 21.00 uur aldaar. We checken elkaars informatie en dan gaan we ontbijten - als enige gasten samen met musje - en om 08.40 uur staat de bestelde taxi klaar om ons naar de Fiat garage Maniss te brengen.

We zijn er om 08.52 uur en Atlas Depannage is er al in de vorm van 2 depannagewagens en 2 personen. Formulieren ingevuld, originele r16 formulier, originele groene kaart en originele kentekenpasje (wilden eerst niet, Allianz om 09.06 uur gebeld, 4 min, maar deze gaven aan dat het moest) afgegeven. Eerst was de versnellingsbak niet herkenbaar, dus de depannagewagen achteruit de garage in om de camper te trekken, maar dan - na enige rust - doet de versnellingsbak het weer !

De camper op eigen kracht eruit en vervolgens rijdt Wim de camper op eigen kracht achter de depannagewagens aan (raar gevoel) naar het depot van het depannagebedrijf (langs andere Fiatgarage waar ook Nederlandse camper binnen staat). Zij regelen de overtocht vanuit Tanger, alwaar de camper wordt overgedragen aan Nederlandse transporteur.

Bij de koffie bij McDonalds op Marrakech Plaza (nieuw winkelcentrum met hoge gebouwen, midden in de nieuwe stad, op 250 m van hotel), winkelen in de regen verder over Boulevard Mohammed V naar het Eden Center, een modern winkelcentrum.

Om 17.00 uur , bewolkt/regenachtig, gewandeld naar El-Fna-plein, 10 min, en daar rondgelopen en vervolgens bij restaurant Portofino, vlak bij plein en Koutoubia moskee gegeten, heerlijk italiaans. Daarna terug naar hotel gewandeld.

Zaterdag 17 maart.

Mooi, stralend weer. Ontbijt in de zon. Dan alle koffers en overige zaken ingepakt, in kamertje gestald, taxi besteld en afgerekend. Dan wandelen we via andere weg naar soeks en komen weer op El-Fna plein met koffie in de zon, nog wat wandelen en effies zonnen op bankje.

Dan komen we om 13.45 uur weer bij hotel, waar taxi om 14.00 uur klaar staat. Naar vliegveld, maar dan wordt er gebeld om 13.57 uur door Marokkaanse dame die vraagt om sleutel van de 4 buitenboxen (gas, wc en 2 bagageruimten) van de camper want de camper staat bij douane in Tanger en die willen overal alles checken. Die sleutel hebben wij gehouden ivm illegale toegang en niemand heeft erom gevraagd. Men schrikt als wij zeggen dat we over 2 minuten op vliegveld staan.

Op het moment dat wij de eerste ingangscontrole op het vliegveld hebben, belt Aveco ook om verder te overleggen, telefoon blijft aan bij passage van de controle en we spreken af dat we in de ontvangstruimte voor de douanecontrole blijven wachten op iemand die sleutel komt ophalen. Vervolgens tickets gehaald bij germanwing, inchecken. Alles goed zover. Zou mannetje op tijd komen ?

Dan heeft germanwing 45 min vertraging, komt goed uit. Mannetje komt om 14.59 uur en neemt sleutel mee.  Het blijft spannend tot het laatste moment !

Dan blijkt bij paspoortcontrole dat er een auto op Wims naam staat, Tonnie loopt zo door de controle. Wim eruit, naar politiepost met formulier, naar bijzondere douanepost, zonder blikken of blozen papieren accepteren en stempel zetten, weer van vooraf aan door controles, wel overal met voorkeur en dan zijn we er !!!  Maar goed dat er vertraging is, anders hadden we het niet op tijd gered, want om 16.25 uur ( dus 15 min na oorspronkelijke vertrektijd) gaan we pas een snackje eten vlak bij de vertrek gate A2. Nog 10 min. wachten, inchecken en om 16.55 uur vliegen we.

Sanne haalt ons op en na nog bij de buurvrouw langs geweest te zijn ivm met overlijden van de buurman de dag ervoor. Dan zijn problemen met de camper en vervroegde terugreis naar Nederland relatief. Zo eindigt de vakantie. Eerst 1 maand ontspannen en verkennen in en van Spanje, dan nog 4 fantastische weken in met de groepsreis in Marokko. De nabrander was minder, maar je kan niet alles hebben. Nu nog 3 weekjes wachten op de camper en dan kunnen we weer. Daar hebben we nu al weer zin in.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade