20e dag Granada alhambra

30 januari 2018 - Granada, Spanje

Heerlijk zonnig weer, een graad of 18 en tegen de middag gaan we naar de stad. Buslijn 175 direct voor de ingang van de camping. Deze brengt ons naar de binnenstad, er ligt op delen ook een fietspad, misschien ........ ? Het brengt herinneringen bij ons naar boven over een fly-and-drive (auto-rondreis) van 10 jaar geleden, toen we ook hier waren. Lekker op terras koffie en rondkijken in de binnenstad. Waarom zouden ze de bus naar Alhambra op een andere plek laten stoppen, dan bus 175 ? Nu moeten we kwartiertje lopen, maar dan wordt het duidelijk ! Het is een klein busje (lijn C 3) dat ons door de wijk met hele kleine straatjes omhoog klimt, we herkennen het dan pas. Pittoresk. Vlak bij de ingang van het Alhambra worden we afgezet en dan hup direct naar het Palacio Nazaries, het arabische paleis. Want je moet hiervoor een tijdstip reserveren, zodat er niet teveel toeristen in rondlopen. Per halfuur worden er 100 ingelaten. Wij zijn om 14.00 uur aan de beurt. Een grote wachtrij staat klaar. PRACHTIG dat plafond- en muurwerk, die tegels, die sierlijke pilaren, die mooie plafonds met neerhangende ‘stalagtieten’, alles met waterstromen, vijvers en stroompjes. Over dit paleis doen we 1,5 uur en dan nog het oudste deel, het Palacio Partal met tuin. Dan komen nog de onderdelen, het Alcazaba, dit is het oudste deel, nl het fort van de Arabische vesting uit het jaar 900, waar de rest achter is gebouwd. Ook het latere paleis van Karel de 5e en de kerk van Maria de la Alhambra, die natuurlijk gebouwd zijn als prestige-object om te laten zien wie de overwinnaar op de moslims zijn en dat het christelijk geloof heeft gewonnen, bezoeken we. Prachtig uitzicht op de stad, op de besneeuwde bergen, mooi !  Voor een ieder die die het Alhambra nog niet gezien heeft een aanrader om een keer te bezichtigen. Met busje weer terug en nog effies rondstronten in de stad en dan zijn we met donker weer op de camping. Een mooie dag met lekker weer, veel gezien en fijne sfeer geproefd. Nu nog eten proeven en wijntje drinken.

1. Hannie:
    31 januari 2018
    De eerste foto waar Wim op straat hangt bij ons in de kamer prachtig museum een lekker weer bij jullie. Volop genieten!!!!