Dag 5 Naar Tak

30 oktober 2018 - Tak, Thailand

vanmorgen, stralend weer, ging de wekker om 05.30 uur al af. We vertrokken om 7 uur uit het hotel, naar het Noorden van Thailand. De grote weg op, langs vruchtbaar vlak gebied, met veel water, rivieren, meertjes, rijstvelden, boomrijk met daar tussen huizen van verschillende grootte, staat van onderhoud. Niet vies, niet in heel slechte staat maar wel anders dan we gewend zijn. Na een uurtje rijden met gezellig gezelschap met veel lol, komen we aan bij het koninklijk zomerpaleis Bang-pa-in, dat vlak bij de voormalige hoofdstad Ayutthaya ligt. Een uurtje wandelen in een prachtig aangelegde tuin ter grootte van een stadspark met diverse gebouwen/paleizen. Iedere vrouw heeft een woning, de koning zelf 3 een chinese pagode, een thais en een in europese 19e eeuwse stijl. Gelegen aan de Chao Phraya, zijn de tuinen voorzien van grote waterpartijen,grote grasvelden enz. Hier koffie, plassen en weer verder.

Met een longboat gaan we 30 minuten lang de Chao Phraya op om langs prachtig gelegen huizen aan het water, op palen omdat de rivier wel eens stijgt, veel Wats in prachtige vormen, bootjes en boten richting een Wat aan de rivier met een hele grote zittende Boeddha. Schoentjes uit en effies kijken.

Half uurtje verder ligt de stad Ayutthaya, na Sukhothai de 2e hoofdstad van Siam (een deel van het huidige Thailand dat pas in 1939 de huidige omvang kreeg). Hier liggen Unesco bewaarde ruines van een 5 oude tempelcomplexen in een historisch park. We hebben een van deze tempelcomplexen bekeken. Een en ander zijn bakstenen bouwsels in de Cambodjaanse stijl, met onthoofde boeddha’s ( omdat deze hol zijn en men daar sieraden in bewaarde en dus gestolen werden door de Birmaanse overvallers in 1767) en stoepa’s en het beroemde boeddha-hoofd in de boomwortels.

Ook hier een uurtje doorgebracht met drink - en plaspauze. Dan weer een halfuurtje rijden naar een leuk restaurantje waar we heerlijk gaan lunchen met thaise gerechten, waarvan enkele onbekende.

Dan komt een tocht met de bus gedurende 5 uur, met plas en koffiestops naar Tak, waar we om 19.00 uur aankomen. Het is dan al volop donker. Eten in het hotel, nog wat wandelen langs de rivier en dan naar bed.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl