Dag 4, Bangkok deel 2

29 oktober 2018 - Bangkok, Thailand

30 jaar geleden was er een Nederlander, Cor van Kessel, die naar Bangkok ging en daar ondermeer een bedrijfje begon voor het organiseren van fietstochten. De heer Van Kessel leeft niet meer, maar zijn bedrijf is voortgezet door zijn werknemers en is een begrip in Bangkok.

Om 6 uur uur weer op, lekker weer. Om half 8 in de bus op weg naar een ander deel van de stad (vlak bij Chinatown en de rivier) naar de fietsenzaak. Leuk opgevangen door 3 jonge begeleiders, met uitleg en iedereen een nieuwe fiets (zonder versnellingen, met handremmen) op pad. Veel van Chinatown en directe omgeving gezien, achteraf straatjes waar je anders nooit zou zijn gekomen, wel 100 tempels en tempeltjes gezien van boedhisten, chinezen en nog veel meer. Onderweg diverse stops gemaakt om zaken nader te bekijken, zelf te bidden in een tempel, wierookstokjes te branden etc.

Met pontje over naar het “oude” Bangkok = Thonburi. Hier rondgefietst door winkelstraatjes, gewandeld over markten, door buurtjes achteraf, langs tempels (prachtige exemplaren, wit gekalkte gebouwen, overdekt met goudgeverfde ornamenten, hoge gebouwen, veelal meerdere gebouwen, goed onderhouden). Dan naar de buitenwijken van Bangkok, deels hoge torenflats met daar tussen in straatjes met winkeltjes, krotjes, kleine huisjes, rommelig. Deels een moerassig gebied (de plantage genoemd) waar onder bomen woninkjes met rieten daken zijn gemaakt (wel met tuintje) en grote luxe woonhuizen waren gebouwd. Warm daar, enorm. Fruit groeit volop aan de bomen, als papaya’s, kokosnoten enz.

We kregen onderweg water en fruit op diverse plekken in winkeltjes/cafeetjes die zeer sfeervol en authentiek waren. De tocht eindigde na 4 uur bij een stoppplaats voor longboats die ons mee namen naar een lokaal restaurantje aan het water, heerlijk windje bij een echte thaise maaltijd van soep, rijst, omelet, gebakken kip in uien en kool met een watertje. Daarna per longboat terug over de rivier, met een forse snelheid zodat we nat werden van de druppels van de vaart.

In de middag lekker gezwommen, getut en gelezen. Om 18.00 verzamelen om naar een dinnercruise te gaan. Op een grote boot rondvaart over de rivier in het donker met aan boord lekker eten, muziek en traditionele dansen. Gezellig met een windje over het water, kijken naar verlicht Bangkok, zoals Wat Arun, op afstand het Paleis en aan de waterkant de grote flats en objecten als een fort, tempels, verlichte restaurants En zelfs winkelcentra die open en verlicht zijn en terrassen hebben, kortom sfeervol.

Het eten was aardig, de muziek eentonig chinees, de Thaise dansen echt leuk. Een typische Thaise maaltijd. Terug naar het hotel,boodschapjes bij de buurtsuper 7 eleven , afzakkertje en dan naar bed, want morgen verlaten we Bangkok al vroeg.

1. Hannie:
    29 oktober 2018
    Wij hebben ook met van Kessel gefietst we beginnen in een parkeergarage. Prachtige levendige stad.
  2. Liesbeth:
    30 oktober 2018
    Zo te horen is t genieten😀