Dag 18, 12-11-2018, Phuket 1

12 november 2018 - Phuket, Thailand

Stralend weer, echt warm. Voor de laatste keer vroeg op, half zeven. Want vandaag de laatste reisdag naar onze eindbestemming Phuket.

Via een mooie route eerst naar Phang Nga, in de provincie Phang Nga. Dit bereiken we na een koffiestop en nog een kwartiertje doorrijden. We gaan in de haven aan boord van een grotere longtailboat. Helaas geen nat pak, als we een inham uitvaren - die volgegroeid is met mangrovebos. De wortels van de bomen groeien deels boven water. Op naar de rotseilanden in de baai. Weer grote rotsen, maar het hoogtepunt moet worden het “James bond eiland”. Uit de film, The man with the golden gun met Christopher Lee als Mr. Scaramagna, landt Roger Moore op dit eiland. In werkelijkheid ziet het er anders, kleiner, uit. We worden nog aangehouden door de politie die de toeristenbelasting komt innen als we foto’s maken.

Volgende stop is het moslimeiland, Ko Panyi. Dit zijn 750 woningen op palen, die samen een aaneengesloten geheel vormen, dat lijkt op een eiland het zijn Maleisiers en die zijn moslim, vandaar de moskee en de naam moslimeiland. Omdat toen, en nu nog, buitenlanders geen grond kunnen kopen in Thailand, hebben de bewoners in het water deze woningen op palen gebouwd. Het zijn vissers. We zien natuurlijk een markt met kraampjes, een school, een moskee, een voetbalveld ( de plaatse club is meerdere malen kampioen van zuid-Thailand geweest). Heel apart.

Dat verbod om grond te kopen is er nog steeds. Daarom zouden Thaise meisjes “jagen” op oudere mannen om daar een huisje, of winkeltje of restaurantje te kopen en samen te beginnen, maar de grond moet op naam van de vrouw staan, Thais, en de opstallen mogen dan wel door een buitenlander gekocht worden. Als de relatie dan -al dan niet vroegtijdig - eindigt, is de grond met opstallen van de vrouw. Dit verhaal hebben we van onze reisgids gehoord, maar ook van andere buitenlanders die zich in Thailand hebben gevestigd.

Na het moslem-eiland terug naar de haven en hier - weer heerlijk - geluncht. Dan nog een uurtje of 2 de bus in. Nu zijn we op het schiereiland Phuket aangekomen, met een heuse grenscontrole. De wegen worden breder, 4 tot 6 banen, het gras langs de wegen wordt zelfs onderhouden. Meer woningen, erg dicht bevolkt. Het hele schiereiland lijkt wel een grote stad. Ikea gezien, maar ook weer kleine winkeltjes overal langs de weg. Warm dat wel !

We gaan niet naar Phuket stad, maar een buitenwijk Phuket-Karon. Aangekomen in het hotel, is er wat verwarring over koffersverwisseling. We nemen afscheid van onze 2 reisleiders, Thaise James en Nederlandse Sander, ook gaat de helft van de groep naar een ander hotel en wij komen dan in The Old Phuket, mooi hotel met prachtige kamers, met bad en douche en mooi zwembad tussen de hotelkamers in. Lekker zwemmen en bijkomen. In de avond gaan we kleine boulevard aflopen en ergens in een westers aandoend restaurant eten, pizza en spaghetti. De eetprijzen zijn een stuk hoger dan elders in Thailand, maar nog steeds goedkoop. Heerlijke temperatuur, nog op balkon lekker zitten, kijken naar het onweer in de verte.

1. Hannie:
    13 november 2018
    Het zit er dus bijna op. Nog even lekker genieten en uitslapen.
  2. Marjon Verpoorten:
    13 november 2018
    Super prachtige foto's en wat mooi die boomwortels en de rotsen ,gweldig,Nog even dus geniet er nog even van.Goeie terug reis.Groetjes Marjon