Dag 6 Naar Chiang Mai

31 oktober 2018 - Chiang Mai, Thailand

Gisterenavond laat geworden met karaoke zingen in de karaokebar van het hotel. Ontzettend gelachen, was het zingen of brullen of allebei ? De volgende morgen hadden we ons stem nog en een goed humeur, wat is er beter ?

Vanmorgen pas om 6 uur op en om half acht weg. Stralend weer. We hebben weer een reisdag voor de boeg. Thailand is net zo groot als Frankrijk en Bangkok en Chiang Mai liggen dan ook 750 km uit elkaar. Dus reizen ! Gelukkig met de nodige tussenstops, dus het valt erg mee, zeker na een korte en/of slechte nacht.

De eerste stop komt na een goed uur, met koffie. De grote wegen zijn 4-6 baans en in prima staat. Het landschap is nu wat heuvelachtig en nagenoeg de gehele tijd bebost, afgewisseld met rijstvelden. Langs de weg allemaal huizen, bedrijven, stalletjes, marktjes, dus hele tijd van alles te zien. Schoon !  Vorige reis in Marokko, dan was dit een verademing, schoon en een vruchtbaar land, geen lege zandbak.

Om de 50 km is er - net als in Duitsland de Autohof, of in Amerika bij iedere grotere afslag van de grote weg - een pompstation met winkeltjes van elke keer dezelfde bedrijven, een 7=11 supermarkt, een Amazone- koffieshop (prima koffie), kledingwinkeltjes, restaurants, openbare toiletten, ook stalletjes met groente en fruit enz. Hier stoppen we dan voor koffie en rook- en plaspauze

De volgende stop is het eerste olifantenziekenhuis annex opvangplek voor zieke en/of invalide olifanten in de wereld. Zielig deze dieren met protheses aan hun been. Wel goed werk. Dit voorbeeld heeft ertoe geleid dat er meerdere olifantopvangcentra zijn gekomen.

De volgende stop is bij een marktje langs de weg met alleen maar eten en drinken wat in de direkte omgeving wordt gevangen of geteeld of geplukt. Wat een keuze aan groenten en fruit, hier eten ze zelfs bloemen en grassoorten, insecten als meelwormen, sprinkhanen, maar ook krabben, padden, kikkers enz. Bijzonder om te zien, netjes geserveerd en gepresenteerd ( in plastic zakjes), vrolijke en vriendelijke mensen met een groet met de handen voor het gezicht, sawadee ! Het landschap wordt steeds heuvelachtiger.

Dan nog een uurtje en we zijn in Chiang Mai aan de rivier Ping, vol zo vlak na regenseizoen, en daar gaan we lunchen. Weer heerlijk met soep, rijst en gerechten bij de rijst, fruit en koffie na. Prima ! De temperatuur is 5 graden kouder dan in Bangkok, dus heerlijke temperatuur, niet meer benauwd.

Dan gaan we 8-persoonsbusjes 15 kilometer verderop een berg op van 1676 m hoog, de Doi Suthep, waar op de top de mooiste tempel, Wat Phra That DoinSuthep, van de 300 tempels in Chiang Mai ligt. Prachtig gemaakt, overdadig, goudkleurig alles met mooi uitzicht op de stad. Met trap of lift omhoog, en dan schoenen uit en van alle pracht en praal genieten, gedurende anderhalf uur.

Dan naar hotel, half uur rijden, midden in de stad, groot hotel Chiang Mai Plaza. Vlak bij de beroemde nachtmarkt, die van 18.00 tot 24.00 uur duurt, elke avond van de week. Daar gaan we - na opfrissen, tutten en bloggen, straks naar toe. Shoppen en hapje eten. Wat zullen we nu weer meemaken ?

1. Ine:
    31 oktober 2018
    Heerlijk hè dat exotische eten...!! Al bananen bloemen geproefd? Als je de gelegenheid hebt ook eens een sprinkhaan eten hoor. Echt lekker!
    Veel plezier!!! xxx
  2. Hannie:
    31 oktober 2018
    Wat een heerlijk land en vriendelijke mensen he . Genieten maar gr.