Dag 10, 4-11-18, Kanchanaburi

4 november 2018 - Kanchanaburi, Thailand

Heerlijk weer, 32” en meer. Na 11-en wordt het benauwder, zeker als je uit de geaircode bus komt. Vandaag de langste reisdag, dus weer vroeg op en weg. Reizen is niet vervelend, want genoeg te zien, maar ook dat went. Steeds weer rijstvelden, bossen, huizen, stalletjes en marktjes. Wat leuk is om -in de bus - vragen te stellen over wat je ziet (en denkt).

Zo weten we nu dat in Thailand alleen maar de jasmijnrijst wordt geteeld. Dat de velletjes eraf worden gedorst, maar als ze blijven zitten, dan hoeven de Thai deze rijst al niet meer, behalve voor het gevangeniswezen. Er zijn in centraal Thailand 3 oogsten per jaar, in het noorden 2 en in het oosten 1 oogst. Het rijstveld wordt eerst plat gebrand van de vorige oogst, dan wordt het perceel (met hoge randjes) onder water gezet en dan pas wordt het 2x machinaal geploegd en vervolgens wordt de nieuwe rijstkorrels of “wild” ingezaaid of eerst voorgekweekt en dan de potelingen uitzetten, zoals we op de film altijd zien. Dit laatste is wel veel arbeidsintensiever. Dus de velden met water erop, daar zijn jonge plantjes (zie foto’s). Dan wordt er 2 maanden lang de rijstplant laten groeien en verdampt het water. Totdat de stengels geel zijn en dan wordt er geoogst. De stengels kunnen tot 1 meter hoog worden. Een paar dagen drogen, dan dorsen zodat de stengel lost komt van de korrels en dan de korrels nog extra dorsen om kaf en rijst te scheiden. 300 vierkante meter rijstveld levert 100 kg rijst op in 3 oogsten.

De eerste sanitaire stop is koffie met benen strekken, de tweede stop is om een marktje met gevangen ratten, pekingeenden en dergelijke te bekijken, de derde stop is lunchen op een locatie waar prachtige bloemen groeien, de vierde stop geeft aanleiding tot fotograferen van bijzondere auto,s of andere voertuigen. Oud of volbeladen, of bijzonder in elkaar geknutseld of iets wat in het westen allang niet meer bestaat. Gekke dingen gezien, bijvoorbeeld een vrachtwagen met 20 spiegels voorop. De vierde stop was weer simpel koffie met boodschapjes in de 7-11.

Dan belanden we in Kanchanaburi waar we de erebegraafplaats en het museum bezoeken dat gaat over de gevallenen bij het aanleggen van de Thailand-Birma spoorlijn. Circa 100.000 doden en nog eens zoveel gewonden en getraumatiseerden in nog geen 2 jaar tijd voor de 418 km lange spoorlijn om over land materieel te vervoeren van de zee, golf van thailand, naar Birma om zo de Chinezen in de rug aan te kunnen vallen. Nog geen anderhalf jaar actief, toen kapot gebombardeerd. Ruim 2.500 Nederlanders liggen hier begraven. Vlak bij ligt de rivier De Kwai (kweh uitgesproken) en de enige thaise brug (van de 8). Deze zijn van staal. Het bruggetje is nu een feestlokatie met markten erom heen, veel toeristen maar ook thai. Niet bijzonder, wel het verhaal maar wat er is te zien, kan je beter in een boek opzoeken. Tenslotte nog een uur naar ons hotel, waar we rond 19.15 uur in pikkedonker aan komen. Douchen en heerlijk eten, ook kleine hamburgertjes met frites voor de liefhebber.

Lekker natafelen, zaakjes regelen en morgen .... naar de watervallen om daar te zwemmen !