Dag 11, 5-11-18 Watervallendag

5 november 2018 - Erawan National Park, Thailand

gisteravond was het zo laat geworden, dat er geen tijd was voor het reislog. Dan maar nu. Zeer warme dag, 35” of zo. Mooi gelegen hotel, kamer minder. Sommigen hadden veel schimmel in de badkamer, bij anderen werd ernaast verbouwd tot midden in de nacht, maar wij hadden gelukkig geen last. Lekker wasje met de hand gedaan, alles hangt te drogen.

We mochten uitslapen tot 07.00 uur, want we vertrekken om 08.30 uur naar de dichtbij gelegen (45 min) Erawan watervallen. De eerste stop is bij de Hellfire-pas, een plek uit de Birma-lijn waar een kloof uitgelepeld moest worden in de rotswand om de doorwegen voor de spoorlijn te maken. Een hele klim naar beneden waar een smalle kloof is te zien met een monument voor de spoorlijn. Hier hebben we ook koffie gedronken.

Volgende stop is het eindstation van het nu nog overgebleven een-rail treintraject, waarop een lokaal boemeltje rijdt. Hier hebben we geluncht.

Dan nog een klein stukje naar het Erawan National Park. In dit park liggen stuwmeren van de rivier de Kwai. Op het einde van de stuwmeren vervalt de rivier in 7 stadia met 7 watervallen naar beneden. Je kan bij elke waterval komen en zwemmen. Maar de klim tussen de watervalletjes is elke keer 100 m omhoog en steil en met grote treden, dus hebben we het bij trede 2 en 3 gehouden. Omkleedfaciliteiten, nou ja, en douches, nou ja, waren er. Water om, evenals veel vissen die aan de zwemmers gingen knabbelen ! Zeg maar gerust bijten ! Dat is een aparte en pijnlijke ervaring. Mede daarom hebben we beperkt gezwommen. Wel lekker water, goede temperatuur. Fris maar niet te fris. Aan het einde van het 4 uur durend verblijf wat gedronken en dan weer lekker naar het hotel.

Hier nog lekker gezwommen, zonder vissen, al werd dit wel geïmiteerd door die en gene. Daarna lekker gegeten, en nagetafeld aan het riviertje bij de hotel- bar met gezellige muziek, Nederlanders en een timmerman. Iemand die de spijkertjes in de kratjes aan het slaan is. Heerlijke temperatuur, lekker rustig !

1. Marjon Verpoorten:
    12 november 2018
    Wat prachtig allemaal,en leuke foto's.Super