dag 9, 3-11-2018, Sukhothai

3 november 2018 - Sukhothai, Thailand

Mooi weer, wat je in Thailand liever niet mag zeggen want het woord “mooi” betekent “schaamhaar”. Dus in de tempel niet “oh wat mooi, mooi” maar iets anders graag, bijvoorbeeld “geweldig” of zou dat ook iets betekenen ?

Dus een mooie dag, we gaan 290 km reizen in zuidelijke richting want we hebben het noordelijkste punt gehad. Over deze 290 km gaan we 4 uur doen, dan zijn we met de lunch in de buurt van de eindbestemming van vandaag.  We rijden door vlakke, groene, rijk begroeide gebieden. Met aan de rand de westelijke bergachtige grens met Birma oftewel Myamar. Rijstvelden of bossages en langs de weg allemaal huizen met elektra en water, en kraampjes. Na de koffiestop, stoppen we bij een textielmuseum, ook met oude weefgetouwen en karren waarin de katoen werd opgehaald. Natuurlijk ook weer koffie en de mogelijkheid tot aankopen van kleding, sjaals etc.

De volgende stop is de lunchplaats, heerlijk onder de bomen weer een thais buffet met een flesje soda. Het is weliswaar licht verteerbaar, maar toch een volle maaltijd. Worden wij er net zo slank van als de thai ? Ik denk het niet want zij eten maar 1 gerecht per keer, een poos later f.ruit, dan weer later wat anders en dat wel 6 keer per dag, terwijl wij in 3 keer grotere hoeveelheden innemen.

Sukhothai was de eerste hoofdstad van het siamese rijk ( van 900 - 1372) en toen werd het vernietigd door de Birmaanse invallers en verplaatste men de hoofdstad naar Ayutthaya. Voor het siamese rijk was dit gebied door de cambodjanen en was sukhothai ook de hoofdstad, dus veel gebouwen en tempels zijn in cambodjaanse stijl. De thaise stijl is bijv. Stoepa’s in de vorm van een tafelbel met lange steel, die gemaakt zijn van bak tenen en overdekt met een laagje cement of kalk of beeldhouwwerk. De cambodjaanse gebouwen zijn heel anders van vorm, en gebouwd op basis van een soort grind, wat ook weer overdekt is met cement of iets dergelijks. De eerste ruine op het Sukhothai- historisch complex is van een Wat= tempel is in thai-stijl, de tweede wat is in cambodjaanse stijl, en de derde Wat weer in thai-stijl. We bezochten dit complex per fiets omdat de afstanden vrij groot zijn. Het Unesco- gebied is nu een mooi park met bomen en waterpartijen rondom deze 3 ruines. Van de oorspronkelijke stad is niets meer over. Sukhothai is nu maar een dorp van 2 straten. In dit dorp is ons hotel voor een nacht. Nu geen flatgebouw met 15 verdiepingen zoals in Chiang Mai, maar een complex met kleine geschakelde kamers met veranda. Zwembad voor de deur evenals de “ontbijtzaal”,  alles buiten in de open lucht onder de bomen. Dus om 16.00 uur had de gehele nederlandse groep het zwembad in bezit genomen, met bommetjes makende zwaarlijvige mannen, en netjes gesoigneerde dametjes. Bediening aan het zwembad, wat een luxe. De temperatuur loopt alweer aardig op in dit gebied. Lekker douchen, westers eten (niet te eten) in restaurant en daarna wat kletsen en te bed. Nog contact met kinderen en kleinkinderen en knorren !