52e dag Marrakech 3

3 maart 2018 - Marrakesh, Marokko

Wordt eentonig warm, al vroeg -08.30 uur - met taxibusjes naar de stad. Eerst gaan we bekijken het grafmonument = necropolis van de dynastie Saadische prinsen van de 16e- 18e eeuw. Bewaard gebleven, ondanks dat latere dynastien geprobeerd hebben datgene wat hun voorgangers gedaan hebben, te verwoesten. Daarom zie je weinig oude monumenten. Koffie tegenover en dan door naar een ouderwetse leerlooierij.

Een rotzooi waarin huiden in zoutzuurbaden ( mannen met grote plastic laarzen die de huiden met hun voeten betreden, worden gescheiden voor opperhuid = wol en de onderliggende lederhuid = leer. Dan door kalkbaden, weer met voeten betreden om het leer te prepareren, dan drogen en klaar voor verdere behandeling. Vieze, stinkende bedoeling, ook de directe omgeving. Al lopend komen we weer in de soeks terecht, lekker weer schoon en redelijk netjes. Hier bezoeken we een gerestaureerd paleisje waar een museumpje van Marrakech met spulletjes uit de oudheid zijn verzameld. Aardig ! Dan nog rondlopen in de soeks, waar bijna iedereen het nu wel gezien heeft. Nog wat door Marrakech rondrijden, carrefour, nieuw station, mooie moskee, congrescentrum, theater etc allemaal prachtig opgezet, brede wegen, nieuwe wijken, mooie parken. Een zo’n park bezoeken we, koffie en terug naar de camping. Daar in de zon uitbuiken, totdat het rond 16.00 uur begint te regenen en dat blijft het doen tot middenacht. Morgen weer verder.

1. Hannie:
    3 maart 2018
    Hele bekende verhalen met de paarden het lekkere eten en de leerlooierijen in marakes. Wij waren daar in december 2010. Je kijkt je ogen uit daar