3e dag op naar Barcelona

13 januari 2018 - Barcelona, Spanje

Ook aan de Franse zuidkust is de temperatuur bij het opstaan tegen het vriespunt. Gelukkig schijnt direct de zon en na 1 uur is het al 5 “ C en weer een uur verder al weer 10” C en tegen de tijd dat we in Barcelona aankomen is het 14”C. Onderweg zien we bij de grensovergang de berg Le Canigou liggen met besneeuwde top. Om half twee in de middag staan we op de nieuwe camperplek. Dan hebben we die ochtend 320 km gereden en hebben we er in twee en halve dag 1.524 km op zitten. De camperplek ligt in de stad, tussen flats in en heeft douches, water en electra. Prima dus, bovendien is het metrostation op 250 m lopen. Dan zijn we in 15 minuten in het centrum, de Placa Catalunya (einde van La Rambla) of de Passeig de Gracia (Gaudi’s huizen). Ideaal en dat voor € 15,— per persoon per dag en je hoeft niet in te checken of met je koffers over straat (wat we nogal eens zien).

Op de muren rondom staat mooie grafitti gespoten, zie foto’s. Heerlijk zonnig weer en dus 48-uur kaartjes gekocht en zonnebril op en de stad in. Zaterdag, dus gezellig druk in de stad. Eerst naar de Sagrada Familia, de bijzondere kathedraal, ontworpen door Gaudí. We zijn al diverse keren in Barcelona geweest, maar nog nooit naar binnen geweest, omdat het te druk was om kaartjes te krijgen en ook redelijk aan de prijs, ca. € 22,—per persoon.

Van buiten lijkt het - in eerste instantie - niet op een traditionele kerk, zeker niet bij de ingangen. In plaats van heiligen en apostelen enz. af te beelden bij de ingangen, staan er gewone mensen, herders, muzikanten afgebeeld. De natuur, dieren en planten staan afgebeeld. Bij het naar binnen gaan valt de traditionele indeling wel weer op, nl. 3 beuken met natuurlijk een altaargedeelte en zijkapellen. Daarmee houdt de overeenkomst op. Schitterend plafond, balkons !, heel andere pilaren, bomen/planten afgebeeld, prachtige ramen met geweldig licht-inval, kortom een bijzondere belevenis ! Ook een andere presentatie van het altaar, met een zwevende Jezus aan een soort parachute, enorm hoog, grote kerk ...... geweldig !!!!! Buiten is de kerk nog niet geheel klaar, met name de hoogste toren van 172 m hoog met ster moet nog af.

Dan lekker verder de stad, het wordt al donker. Gewinkeld in warenhuizen, Apple-store natuurlijk, op de diverse Rambla’s en daar ook lekker tapas gegeten met een groot glas bier. Na 8,5 km (11.500 stappen) gelopen te hebben, gaan we lekker naar ons campertje. Lekker boekje lezen, terwijl het buiten volop regent !

1. Jolanda:
    14 januari 2018
    Leuk!
  2. Marjon Verpoorten:
    15 januari 2018
    Hoi Tonnie & Wim wat is de Kathedraal geweldig hé.Idd hele ervaring.Prachtige dag .Groetjes Chris en Marjon