31e dag Cordoba

10 februari 2018 - Córdoba, Spanje

Na vorst in de nacht schijnt het zonnetje om 09.00 uur door de voorruit en verwarmt de camper op (samen met de kachel) tot een aangenaam verpozen. Krantje lezen in het zonnetje, olympische spelen kijken naar Wust (2e), Achtereekte (1e) en de Jong (3e), lekker zonnen (gaf 13 aan, is 20”) en dan met de bus van 12.45 uur naar Cordoba, 25 km en € 2,95 verder. Half uurtje rijden en dan de geheel ommuurde binnenstad in, samen met medereisgenoten Eric en Nel. Gezellig gekletst, kleine winkelstraatjes, naar de Mezquita, terrasje, nog meer winkelstraatjes, nog meer terrasjes, in de zon heerlijk ! De mezquita is een moskee (afmeting 100 x 100 meter,enorm) uit het jaar 786 met honderden zuilen en boogjes, een mihrab (bidhoek naar Mekka), prachtig stukwerk. Dan is er in de loop van de 15e-16e eeuw deze moskee omgebouwd tot christelijke kathedraal, met behoud van veel van de oude moskee. Aan de zijkanten zijn allemaal kapellen gemaakt (wel 40) en in het midden is een koor, met koepel, altaar, orgels en zijbeuken gebouwd. Een heel gek effect hoe die 2, moskee en kerk, aan elkaar geplakt zijn en heel uniek ! Dan zien we ook nog de real alcazar (koninklijk paleis), de romaanse brug, het moorse fort bij de brug, de romeinse poort en we hebben met Erik ge-geo-cached ! Kleine boodschapjes achter laten in kleine doosjes, leuk hoor ! Veel lol gehad ! Ook zagen we een oefen-processie (zie filmpje) in de grote winkelstraat. Vast oefenen voor de paasweek, zeiden de omstanders. Helaas missen we de laatste bus naar de camping en dan met z’n 4-en in de taxi. Het is al donker als we op de camping aankomen, bijkletsen met mede-reisgenoten, want de buitentemperatuur is nog heerlijk.

1. Hannie:
    10 februari 2018
    Prachtige moskee en kerk .wij vonden het heel bijzonder en prachtig. Leuk dat jullie nu je reisgenoten nu ontmoeten en ook spannend
  2. Kirsty:
    16 februari 2018
    Hahaha, wat grappig dat jullie nu daar aan het geocachen zijn! Leuk hoor!
  3. Wim en Tonnie:
    16 februari 2018