26e dag Naar Ronda.

5 februari 2018 - Ronda, Spanje

De weersvoorspelling voor deze en komende dagen is lichtbewolkt, met een spatje regen en 12-13”C, klinkt maar zo-zo. Als we opstaan is het 6”C, dus effies kachel aan tot de zon door komt op je plek. Want dan zie je de Engelsen - om 11.00 uur in de ochtend - met een ligbedje en handdoek in korte broek lopen naar de ligweide bij het zwembad of zelfs het strand ! Die zon, die maakt het toch maar weer heerlijk ! De doucheruimten zijn niet verwarmd en de douches niet echt warm, dus geen goede start van de dag. Dat komt ook voor, het is tenslotte nog maar februari ! Boodschapjes bij de LIDL (zit overal en anders de Mercadona wel) en dwars door Marbella, leuke sfeervolle stad, vlak langs de zee doorgereden. Hier hangt de spaanse vlag naast de engelse vlag.

Na deze stad de N397 op, de bergen in. Het gaat tot 1.100 m hoog. Gelijk een ander beeld van Spanje, prachtig met uitzicht op de bergen, maar ook uitzicht naar de zee. De tocht naar Ronda is 73 km en daar doen we 3,5 uur over, zo rustig (mag niet harder dan 60 veelal), maar ook zo mooi, lekker zelf koffie gezet onderweg. In Ronda camperplek opgezocht (geen voorzieningen, voor dagje niet erg), en dan wandelen naar de binnenstad van Ronda. Hier waren we in 2011 ook al, maar kwamen van een andere kant aanrijden - ligt op een klif, dus een steile rotswand, waar je zo de diepte inkijkt. Prachtig mooi, 2,5 km wandelen tot aan de Puente Nuevo, waar riviertje de stad in tweeen deelt en een hoge brug is aangelegd. Hier ligt de oudste/eerste stierenarena van Spanje (uit 1795) met museum, rondgewandeld, hagelbuitje gehad. Daarom koffiepauze (2 kopjes voor 2,55). Drinken en eten is niet duur in Spanje. Voor 25 euro inclusief drank kun je samen goed eten de wijn is bv. maar 1,50.

Dan weer lekker terug. Het is inmiddels nog maar 5”C, maar in de zon merk je dat niet, maar als ie er niet is, dan is het best fris. Toch ook nu weer redelijk veel toeristen in het plaatsje zelf (veel nederlanders en bijna geen engelsen hier). Op de camperplek is het niet echt druk. Deze omgeving is niet geschikt voor de overwinteraars die aan masse aan de Middellandse Zee zitten. In de bergen daalt de temperatuur met elke 100 meter hoogte een graad, en dat betekent lagere temperaturen. Voor vannacht 1 graad boven nul. Morgen gaan we naar Sevilla daar zijn de vooruitzichten beter 15 graden en volop zon !!!.

1. Hannie:
    6 februari 2018
    Rond herinner ik me nog heel goed mooi plaatsje. In Sevilla waren wij in de goede week een wel voor Pasen. Heel veel oprichten hebben we toen gezien. Heel mooi.ge keten maar jullie!!!