Dag 15, 09-10-2018, Khao Sok 2

9 november 2018 - Khao Sok National Park, Thailand

2e versie !!, omdat ik per ongeluk de eerste versie heb weggegooid. Toch voor het nageslacht een herhaling geschreven.

De hele nacht heeft het fors geregend, maar in de ochtend was er zon. De luchtvochtigheid is zo hoog, dat de ramen van het huisje buiten ! Beslagen zijn. We mochten uitslapen en vertrokken om 09.15 uur met busjes naar het nationaal park van Khao Sok. De kern van dit park is een stuwmeer van 165 km2, het Cheow Lan meer. Er ligt ook oerjungle omheen, uit de prehistorie waar nog heel veel dieren wonen en planten zijn.

Een driekwartier in een busje en dan bezoeken we natuurlijk een plaatselijk marktje en dan naar het meer. In de longboat en varen langs rotsen die overal opduiken in het 40 meter diepe meer. Begroeide rotsen, maar gelukkig ook veel kaal, zodat je kon genieten van de bijzondere lime-stone rotsen. Grillig, veelkleurig, druipsteen of met grotten, veelvormig. Mooie tocht !

Dan gaan we lunchen op een resortachtig iets, waar op bamboevlotten huisjes en cabines zijn gebouwd, met een restaurant. Hier hebben we eerst gegeten en daarna onder grote hilariteit gekayakt en gezwommen. Dit laatste mocht alleen maar met zwemvesten aan, die het echter onmogelijk maakten om nog een slag te zwemmen, dus dobberen was de enige optie. Wel kayakken, maar ook dat is een avontuur met zijn tweeen. Eraf vallen en er niet op kunnen komen, want je bent glad van de zonnebrandcreme, geen evenwicht, geen tegenwicht en een buik die in de weg zit, geven allemaal problemen. Hier zijn we een uur of 3 geweest.

Dan gaan we om 16.00 uur terug, maar de donkere wolken komen opzetten en al snel regent het pijpestelen. Mede door de snelheid van de boot, wordt het een striemende regen. Ondanks de regenpakken die we aantrokken, zijn we tot op het bot natgeregend. Wel een hele ervaring ! !

De regen duurde een half uurtje en bij het aanleggen van de boot, was alles voorbij. Alleen de sporen op het land, modder overal, grote plassen, gladde planken bij het uitstappen, zijn duidelijk zichtbaar. We bezoeken nog de stuwdam, de Rajjaparaba en een bamboehangbrug over een zijrivier. De brug hing scheef en mocht niet meer dan 30 personen dragen, dus velen vonden het maar eng.

In de avond weer naar het restaurant zonder schoenen en om 20.30 la atste bestelling opgeven ! Er was nog maar 1 portie sate, maar wel geweldige sfeer en lekker eten. Morgen weer vertrekken.

1. Marjon Verpoorten:
    13 november 2018
    Wat zullen jullie thuis uitrusten, maar wel mooie ervaring voor jullie. Echt genieten