Dag 14, 8-11-2018, het Khao Sok nationaal park

8 november 2018 - Khao Sok National Park, Thailand

vannacht begonnen met regen en niet zomaar regen, hard regenen. Vroeg vertrokken in de regen en de hele ochtend geregend. In de bus merk je er niet veel van, maar bij de stops wel.

De eerste stop was bij een lokale vissershaven, waar prachtig gekleurde visboten aangelegd waren en de vis werd uitgesorteerd. We werden niet nat en het was heel apart om zoiets te zien.

De tweede stop, een koffie-stop, was tussen de regen door naar de koffieshop en wc, maar dat ging goed. Het landschap wordt heuvelachtig, we steken de smalle strook over van het oosten naar het westen en passeren dan de bergketen (400 m hoog). Mooie uitzichten, vol bebost met palmen, rubberbomen ( de dunne boompjes op de foto), ananas- en bananenbomen, veel bamboe.

Lunch op het Khao Sok lodge resort, aan een riviertje. Aparte kleine huisjes op palen, midden tussen de bomen, de bush. En toch vlak langs de grote weg. Veel toeristen, vooral jongelui uit nl, Duitsland, Engeland, Italië enzovoorts. Een straatje is het hele dorp met allerlei winkeltjes en eet- en drinktentjes.

Na opfrissen gaan we vlak bij het dorp een raft-tocht maken. Op een bamboevlot met 2 personen en een “gondelier” die ons met de stroom mee de rivier afvoert, onderweg koffie in bamboebekertjes, gestookt op bamboefluit en gekookt in bamboestengels. Apart, nescafesmaak. We hebben onderweg slangen gezien en het aftappen van de latex uit de rubberbomen. Gedurende 28 jaar wordt dit per boom gedaan, in 4 delen van 7 jaar om de boom niet uit te putten. De Chinese rubbers RMT is de grote concurrent en die is wel georganiseerd en grootschalig opgezet en hier in Thailand is dat niet zo.

Als we terugkomen gaan we even wat drinken op het balkon. Dat is echter gezien door een van de apen die hier op het resort zitten. We kunnen nog bijtijds naar binnen vluchten. Ze zijn uit op eten en zijn dan zeer agressief.

In de avond weer lekker gegeten, voorgerecht en hoofdgerecht in verkeerde volgorde, maar ja. Lekker geflaneerd, droog en zeer goede temperatuur. Ideaal !

1. Marjon Verpoorten:
    12 november 2018
    Dus gelukkig nog van mooi weer kunnen genieten,en dan de wel verdiende rust en slapen.