49e dag Naar Marrakech

28 februari 2018 - Marrakech, Marokko

De dissidente groep, die altijd anders wil rijden en daardoor altijd te laat komt, heeft besloten om de 375 km lange tocht naar Marrakech niet over de autobaan te rijden, maar via een bergroute over de Tizi-n-test pas van 2.094 m hoog. We starten na een regenachtige nacht met bewolkt weer, via de N1 een 4baans route naar Agadir over 100 km. Via allerlei dorpjes belanden we na 1 uur rijden pas 55 km verder, daarna gaat het beter over de 4baans N10 naar Taroudannt, een mooie ommuurde stad.

Opvallend is het feit dat alles schoon is, geen vuilnis langs de weg. We zien zelfs een vuilnis-ophaalauto en stratenvegers langs de wegen. Gedurende de hele route valt dit op. Volgens de begeleiders is er in de afgelopen 5 jaar al enorm veel op dit terrein verbeterd.

Na 200 km gereden te hebben in een vlak rivierendal met veel groen, zoals sinaasappelplantages, bananenplantages, olijfbomen, plastic kassen, veel palm- en amandelbomen, gaan we de Hoge Atlas gebergte in, die diverse toppen boven de 4.000 m heeft. Dit zijn de hoogste bergen van Noord-Afrika.

We hebben veel gelezen op internet over deze route en we kregen de indruk dat als eerste het wegdek in onderhoud is, als het regent je er niet moet zijn, dat de route veel moeilijke bochten kent en dat hij heel mooi is. Het laatste klopt, het is heel mooi. De route is redelijk slecht, daarom een gemiddelde van 30 km per uur, geen haarspeldbochten, niet echt gevaarlijk. En we kregen natuurlijk regen.

De weg klimt vanuit het zuiden 36 km lang, met zon heerlijk. Wegdek redelijk. Boven op de top gaan we lekker lunchen, een tajine kefta dwz gebakken ei, met gehaktballen op bedje van tomaten, ui en knoflook. Heerlijk ! Maar dan betrekt de lucht, het gaat licht regenen bij de afdeling over 100 km. Mooie tocht, langs rivier die door regenbui aanzwelt van niets tot een redelijke stroom water, afkomstig van stroompjes langs en dwars over de weg. Rijden gaat redelijk, we hebben het alle 4 overleeft.

Dan komen we bij het invallen van de avond in de vlakte rond Marrakech, dwars door de modern aangelegde stad met boulevards en geheel ommuurde binnenstad. Goede verlichting en bewegwijzering. Bij donkerte komen we op camping Le relais marrakech aan, waar we ons installeren en gaan eten. De auto geeft weer foutmeldingen van de versnellingsbak, dus maar weer kijken wat de dag van morgen brengt. De andere reisgenoten die via de autoroute zijn gereden hebben heel slecht weer gehad, zandstorm die bijna de campers en caravans van de weg afblies. Daar hebben wij helemaal geen last van gehad en prachtige tocht gehad.

1. Cees en Nel:
    1 maart 2018
    Zoveel herkenbare foto's en verhalen alleen was het bij ons bloedheet.