47e dag Tafraout

26 februari 2018 - Tafraoute, Marokko

Regen vannacht en vanmorgen ook, dicht bewolkt. De Canarische Eilanden liggen hier voor de kust en daar is het vliegverkeer door weersomstandigheden stop gezet, zou dit naar ons komen ? Op weg met busjes, waar we met 12-en instappen. De route is ca. 120 km heen en weer 120 km terug. Daar zullen we, met uurtje lunch en uurtje stadten,ruim 9 uur over doen, zo kronkelig is de weg !

We gaan eerst een (rivier-) vallei in en komen dan in het gebergte de Anti-Atlas (voorgebergte voor de hoge Atlas). We gaan tot 1.300 m hoog door vlakten, rivierbeddingen, hoge passen waarop hotels staan, nauwe kloven met rivier vol met palmen, amandelbomen en andere bomen. We zien bijzondere graniet- formaties, waar de stad Tafraout bekend om staat. Jammer dat het regenachtige weer mooie plaatjes niet mogelijk maakt.

In de vallei rondom Tafraout leven verschillende berberstammen, sommigen in tenten die we langs de weg zien, sommigen in huizen die tegen de bergwand op zijn gebouwd. We gaan een “maison traditionel” bezoeken, een oud berberhuis dat behouden blijft als museum. Met 3 verdiepingen, voor het vee, voor de familie en voor de gasten met fraaie “opkamer” vol kleden en thee-spullen. Zeer bijzonder!

Dan gaan we lunchen en eventjes in de stad wandelen. Tafraout staat bekend om zijn schoenmakers, die maatwerk leveren, maar ook veel fabrieksmateriaal. We hebben wat handgemaakte en fabrieksmatige spullen gekocht. Iedereen kijkt van de combi links-rechts andere maat, ook de verkoper. Dan toch maar 2 paar gekocht. Schoenen met flexibele achterkant, die bij terugvouwen ook als slippers kunnen worden gebruikt. Op de terugweg zien we weer mooie vergezichten, nu in de zon. Dus foto’s en geiten die in de argan-bomen klimmen om de lekkere noten op te eten. De terugtocht duurt meer dan 2 uur en bij terugkomst is het donker, en gaan we kokkerellen en wijntje doen, goed voor de lijn, of niet ? Zien we thuis wel.

1. Ine:
    26 februari 2018
    Het blijft erg leuk om jullie belevenissen mee te lezen. Wat een avontuur elke dag weer!!!
    Ennuh... over de lijn hoeven jullie je echt geen zorgen te maken, zo aan de foto's te zien
  2. Hannie:
    27 februari 2018
    Nu zijn wij met het weer in het voordeel. Prachtige blauwe lucht en zon. Het heeft heel hard gevroren iedereen heeft het over 11 steden tocht. Ik heb lieverjullie klimaat.
  3. Wim en Tonnie:
    27 februari 2018
    Wij ook!!! We gaan morgen 4 dagen naar marakech en daarna naar ait ben haddou en zagora komende week temperatuur verwachting boven 25 graden kortom heerlijk warm!! Maar voor jullie geniet lekker zeker morgen met stralende zon!