45e dag Agadir

24 februari 2018 - Agadir, Marokko

Mooie dag, inmiddels ontbijten we al een paar dagen in de zon en wordt het in de nacht niet kouder dan 15”. Vandaag wordt het 25”. Met taxibusjes worden we naar het centrum van Agadir gebracht. Deze stad is vrij nieuw, want in 1960 is de stad en de streek geheel verwoest door een aardbeving en daarna geheel nieuw opgetrokken. Dit kan je goed zien, geen krottenwijk erom heen, alles breed opgezet, straten, boulevard aan de zee, winkelcentra ( in het geheel geen straathandel !), mondain. In  marokko zijn er 3 talen verplicht, nl arabisch, frans en berbers. Dus alles staat ook in het frans aangegeven, prettig. Frans wordt ook overal gesproken. Dan onmoeten we Doetinchems stel van de tennisclub, toevallig !

Dus eigenlijk geen bijzondere uitstap, want europees-aandoende steden die 50 jaar geleden zijn aangelegd, bijv in Spanje de badplaatsen, kennen we wel. Hapje eten in het zonnetje en dan ontmoeten een nederlands-marokkaanse vrouw van 30 jaar die 3 jaar geleden is teruggekeerd hier naar toe en zij zei dat het de laatse jaren niet zo koud was in deze periode als dit jaar. Dat het beeld wat zij van Marokko had en wij ook, voor we hierheen kwamen overeen kwam n.l. Slechte wegen, slechte voorzieningen, asociale mensen. Maar dit is dus niet zo ! Wegen zijn best goed, zeker hoofdwegen, winkelvoorzieningen prima, mensen aardig en behulpzaam, voordeel goedkoop!  Medereiziger was ziekig, dus terug naar camping.