41e dag naar Essaouira (problemen)

20 februari 2018 - Essaouira, Marokko

Weer een stralende dag, eerst gaan we een pottenbakkersfabriek in Safi, een stad die daar bekend om staat. Mooi aardewerk, maar een “fabriek” van niks, armoedig gehuisvest, armoedige werkomstandigheden, rotzooi op de werkvloer, oude ovens en werkmethoden, op de blote voeten, kortom ..... heel bijzonder.

Daarna natuurlijk de verkopers in de winkeltjes die zo van 450 DH naar 200 DH terugschakelden voor een tanjine (niet geglazuurd, anders niet geschikt, met apart luchtgat ) in 2-8 persoons versies.  Koffie en dan op stap. Kustroute langs stinkende fosforfabrieken, kleine dorpjes of stadjes met het bekende beeld, mooie boulevard, straatjes van niks.

Na 140 km zijn we op de eindbestemming, en redelijk op tijd voor de jeu de boules-spel ! We gaan een Carrefour binnen en daar hebben ze alles, zelfs een aparte drankafdeling met een aparte zij-uitgang. Wat flesjes Marokkaanse wijn gekocht, best lekker !

Dan benzine-tanken en toen we weg wilden rijden, gaf het dashboard van de auto aan dat hij de versnelling niet zag. Daar sta je dan, gelukkig zijn de medereizigers niet voor een gat gevangen. Waar zijn de zekeringen ? Zoeken en controle ! Waar is de accu ? Zoeken en afkoppelen om te resetten, geen effect ! Waar is de vloeistof ? Zoeken en controle is troebel maar voldoende. Software fout of iets kapot ?????

Dus bellen naar alarmcentrale, in de wacht gezet, maar contact ! Waar bent u precies, adres ? Bij pompstation informeren, Tonnie volop in de documentatie om de sleutelaars te sturen, wat is het dan toch slecht beschreven in een bijgevoegd instructieboekje. Dan komt toevallig zoon van de campingbaas voorbij die kinderen van school haalt, ziet campers staan en denkt, wat is er aan de hand. Iedereen is ontzettend vriendelijk en bereidwillig. Deze man regelt ophaaldienst, zodat we naar de camping kunnen en vanaf daar verder kunnen handelen. Zijn we in ieder geval bij de bezinepomp weg en met ons eigen gedoetje bij de groep. En dan nu maar afwachten !!! Alarmcentrale belt regelmatig, gaat wat regelen maar hoe en wat horen we morgen !!! In de avond wel lekker rundvlees met dadels in de tanjine gegeten. Kijken wat morgen weer voor avontuur brengt.

1. Liesbeth:
    21 februari 2018
    Dat is minder als je met pech staat. Wel fijn dat er hulp aan alle kanten was. Hopelijk wordt het vandaag gefixt. Gelukkig kon je gister wel ff alles van je afgooien met de Marokkaanse wijn die lekker smaakte. Toch een positieve bijkomstigheid van dit land😉😄
  2. Ine:
    21 februari 2018
    Goh... Ik heb ook van dat soort vakantie foto's. De anwb was mijn beste vriend in die tijd.
    Succes!!!
  3. Hannie:
    21 februari 2018
    Hopelijk wordt alles snel gedicht. Dat verwacht je toch niet met een nieuwe camper.
  4. Cees en Nel:
    21 februari 2018
    Later kun je er om lachen , maar nu is het zwaar klote. Hopelijk is het snel opgelost. Er zijn zo weinig moderne garages die de auto kunnen testen. We wachten op goed bericht.