38e dag Rabat

17 februari 2018 - Rabat, Marokko

Bewolkt en om 08.00 uur in de bus is niks voor ons, maar ja je moet meedoen. Ca. 50 km, dus driekwartier in de bus en dan zijn we in de hoofdstad van Marokko, met meer dan een miljoen inwoners. Mooie stad met heuvels en dalen.

We starten in de ommuurde deel van het koninklijke paleis, de Dar-el- Makhzen, een soort vaticaanstad een stad in een stad met personeel, ministeries, moskee en tuinen,

dan naar de Chellah, waar een romeinse afgraving van de stad Sala Colonia en een ruine van een oud paleis uit de 14e eeuw staat, waar de graven van een van de 4 dynastien van Marokko zijn, de dynastie van de Merenidische vorsten uit de 13e en 14e eeuw. Veel ooievaarsnesten in de ruine, op de gebouwen.

Dan naar de ommuurde kasbah (centrum zonder winkels/markt) uit de 13e eeuw. Hier nauwe straatjes, met mooie poorten en sommige huizen met tegeltjes. Het meeste is oud, verouderd, niet onderhouden ook niet gerestaureerd, dus niet bijzonder. Met tuin/park en moskee en museum. De Medina, het ommuurde centrum met winkelstraten en markten uit de 15e eeuw, doen we niet aan. Zoiets zien we morgen.

Het volgende stopplaats is de niet volbrachte Hassan moskee uit de 12e eeuw, waarvan alleen de Minaret, de toren staat. Daarbij is het mausuleum van de grootvader van de huidige vorst, Mohammed V. Protserig graf met permanente bewaking van soldaten te paard en soldaten buiten en binnen in de ruimte eaar het graf staat. Wel mooi. Het staat midden op de centrale berg in Rabat, met de stad erom heen. Met moskee erbij, waar we niet in mogen.

Weer de bus in en lunchen in restaurant vlakbij met salade vooraf en tajine met kip en groenten of vis met frites en glaasje water erbij, thee na. Wat rondwandelen in de moderne stad, met moderne winkels waar ook verkopers hun waren op straat uitstallen met riempjes, sieraden, tasjes en alles wat we in Nederland en Frankrijk en Spanje ook zien. Tenslotte gaan we naar Sale, de stad die tegen Rabat aanligt, ook met 700.000 inwoners en gaan daar de Medina, binnenstad bezoeken. Oude straatjes met moskee, hoge school voor kinderen met internaat, winkelstraatjes, lekker 2 uur wandelen. Ook deze dag weer 7,5 km gelopen, met gids die duits sprak. We weten dus weer veel meer. Zonnetje komt door, dus lekker in de bus weer terug, klein tukje doen en dan weer op camping.