36e dag Moulay Boussalem

15 februari 2018 - Moulay Bousselham, Marokko

Stralend weer bij het opstaan. Camping ligt in Moulay Boussalem, aan de kust en aan een lagune. De camping heeft mooie bomen, mooie plaatsen, maar is verder armoedig, toiletten slecht (touwtje om toiletdeur dicht te houden !), douches slecht, vuil en koud. Kosten per dag 80 DH = 7,20 euro (incl. Stroom). Het vuil wordt opgehaald met paard en wagen, buiten zit een winkeltje met brood (kost 1,5 DH = 15 cent) en water en drinken.
Om 09.30 uur stappen we allen in bootjes van 6 personen om op de lagune te gaan varen. Dit gebied van 7.300 hectare stroomt bij vloed geheel onder, maar bij eb ligt 90% droog en gaan mensen pieren vangen, schelpen rapen en vis vangen. Ook hier armoe troef bij deze mensen die de hele dag in de blubber gebogen staan te werken, allemaal heel vriendelijk !
 Daarbij lopen er veel vogels die hier altijd zijn, of overwinteren. We zien reigers in diverse soorten, meeuwen in diverse soorten, ijsvogeltje, flamingo’s, aalscholvers enz. Vloed komt op, dus alles langzaam onder water en dan gaan we naar het stadje, op een heuveltje aan het strand. Armoe troef bij huizen, restaurants, de overdekte markt heeft tweede hands kleding, schoenen, vismateriaal en wel schone vis en groenten, eetttentjes en slagers (gevilde schapen voor de deur), maar ook nieuwe zomerhuizen van stadse Marokkaanen, die in de warme zomer hier aan zee komen wonen.
Koffie en muntthee kosten 8DH = 72 cent per bakkie.
In de middag lekker zonnen, administratie bijwerken, lezen, 10.000 m schaatsen luisteren, routebespreking voor morgen en in de avond een gezamenlijk diner op de camping, keuze : soep, tajine met kip, aardappel en wortelen of gebakken vis. Weer drinken meenemen, jas aan want geen verwarming in restaurant. Wel gezellig ! En uiteraard hebben we vandaag contact gehad met Sanne om te feliciteren met haar verjaardag.