40e dag Naar Safi

19 februari 2018 - Safi, Marokko

Het begint bewolkt, maar klaart al snel op tot stralend weer. De nachten zijn ook niet meer zo koud, scheelt een heleboel gas stoken. Om 09.30 uur staan we met 4 campers klaar om samen een alternatieve route naar het einddoel te rijden. De geplande 305 km wordt dan ook 360 km en daar doen we, met tussenstops 8 uur over. Naast tanken, koffie en lunch hebben we gereden door wijngebied ( oude stronken), glooiend landschap, plat gebied met veel akkerbouw, kuststreken met dorpjes vlak aan zee en een heuvelrug aan zee, met uitkijk vanuit de hoogte op het strand en het achterland. Kortom afwisselend landschap met daar nog eens bij afwisselend wegdek, van heel goed op de autoroute (75 km), redelijk goed op de N-wegen (55 km) en een stuk minder goed, niet breed met veel problemen aan de buitenkant van de weg (was er niet) of veel kuilen op de R-weg ( R staat zeker voor rotweg).

Een tussenstop in El- Jadida, een stad van 100.000 inwoners met een oude ommuurde binnenstad, wat vroeger een portugees fort was, een stop op de grote zeevaartroutes. Hier ligt ondermeer een mooie cisterne, dit is een ondergrondse drinkwateropslagplaats die zorgde voor voldoende drinkwater (uit opgevangen regenwater in een grote kelder) in tijden van beleg bij oorlogsvoering.

Mooie grote steden, mooie wegen langs de kust met brede stoepen, sierlijke lantaarnpalen, mooie bossages of palmen, maar kijk je een zijstraat in, dan zie je smalle straten, vervuild, slechte huizen, uitstalling op straat. Het blijft wennen aan de verschillen !  Aangekomen op de camping is er bloemkool-nasi, lekker wijntje, kletsen met de buren en dan naar bed. Morgen weer een nieuw avontuur.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl