35e dag Overtocht naar Marokko

14 februari 2018 - Tanger, Marokko

Om 13.00 uur gaat de veerboot van Tarifa over naar Tanger, in Marokko. Dus moeten we een uur van tevoren ons melden en het is 11 km rijden, dus om 11.45 uur vertrekken we vanaf de camping. Eerst alles nog even nakijken, dan fietsen en lege gasfles achterlaten in schuurtje, dan legen van de vuilwatertank en toilet en vuillen met schoon drinkwater. Stralend weer en op pad. Koffie in de camper op de parkeerplaats bij de pont.
Opletten bij op- en afrijden van de boot omdat anders de achterkant de grond kan raken !, wat ook licht gebeurde. Dan de boot op, in de rij voor de douane, van wie we een invoernummer krijgen voor de camper (wat bij terugkomst ook als uitvoernummer wordt gebruikt) en stempels in paspoort. Alles amateuristisch aangepakt zowel op de boot, als bij de douane, en duurt zo lang ! Koffie aan boord, uitwaaien en dan rijden we Marokko in. Gelukkig gaat de tijd een uur terug en is het dus nog 13.00 uur.
Dan komt het controleren van de papieren en dit gebeurt weer op zijn elf-en-dertigst en zo omslachtig. Er liep wel 10 man douane-personeel voor ons groepje. Maar we komen er zonder kleerscheuren van af, omdat we geen pistolen, messen en drones aan hadden te geven. Dit kost een uur.
Buiten het hek staan weer een heleboel personeel klaar om ons naar grenswisselkantoren te leiden, of naar een klein autobusje met daarin een pinautomaat. Er kan per keer 2.000 Dirham (= 180,— euro) gepind worden en maximaal 3 keer. Zo gezegd zo gedaan. Dit duurde ongeveer weer een uur.

Dan hebben we in klein comite afgesproken dat we nog in Tanger, voordat we de route verder gaan, een supermarkt Marjane opzoeken om te tanken, te kijken wat er is en een Sim-kaartje voor telefoon en router te halen. De supermarkt is net zo groot als een Carrefour met alles er op en er aan, behalve alcoholische dranken!  Het tanken gaat prima, ook nog pinnen en 1L diesel kost 10 DH, dus 90 euro-cent. Maar dan de telefonie !!!!!!!!  Dit kost 4 uur !!!!!!!!
Tanger is een zeer moderne stad, met veel hoogbouw, ziet er allemaal prima uit, netjes en schoon. Winkels prima, benzinestations prima, wegen breed en goed geregeld, alleen het verkeer ......  Als dwazen wordt er gereden, links en rechts, toeterend, groot licht op en de voetgangers steken zomaar in wilde weg, 3-baans wegen of zelfs rotondes over. Mannen en vrouwen. De mensen zien er netjes uit, vrouwen zeer netjes. Veel gesluierd, veel ook niet. Veel mensen westers gekleed, ook wel mannen met lange jurken, capuchons op, puntmutsen, wilde baarden, veel jonge moeders met veel kinderen. Westers en toch ook anders, mannen onder elkaar in restaurants, in auto’S, Vrouwen die samen winkelen Het wordt al donker (uur verschil !) als we uit Tanger wegrijden, dan nog 120 km over de autoroute. Prima 4baans weg, met om de 20 km tankstations. Tol is 56 DH voor 120 km, niet duur. Wel contant afrekenen (omslachtig weer). Het is al bij 8-en als we op de camping aankomen, vlug campers neerzetten. Dan met z’n 6-en nog het restaurant van de camping in, die al gesloten was, maar klant=klant, dus open. Wijn zelf meenemen (in tas !) en heerlijk vis- en vleessschotel op voor 6,75 euro per persoon (incl tip). Frans, limburger, had eigen geteelde wijn meegenomen ! Lol dat we hadden en dan hup naar bed. Marokko is een islamitisch land en daar mag geen alcohol verkocht worden. In restaurant mag je wel alchohol drinken maar dan moet je deze zelf meenemen!! We hebben wel wat wijn en bier bij ons en het ziet er naar uit dat we de voorraad niet meer aan kunnen vullen, dat betekent dat er deze vakantie weinig alcohol gedronken zal worden.